Van Lagos naar Porto Santo (Madeira), halve wind, 150 mijl per dag, drie dagen
Porto Santo, 20 augustus 2010
Van Lagos naar Porto Santo is ca. 450 mijl, koers WZW. Met een daggemiddelde van 150 mijl is dat ongeveer 3 dagen en met een wind varierend tussen 10 en 20 knopen uit NNO belooft dat een heerlijk tochtje te worden. Aan de wat hoge golven, dit keer 2,5 meter uit het noorden, zijn we inmiddels al een beetje gewend, en de voorspelling is afnemend.
We vertrekken s’middags om 4 uur en lopen al snel in een rechte lijn 7-8 knopen op onze bestemming af. Na het kruisen van drukke shipping-lanes voor Lagos is er weinig scheepvaart meer te bekennen. Voor de nacht voelen we ons wat veiliger met wat minder zeil en reven we een stukje. Er blijft dan nog altijd een vaart van 6-7 knopen over. De eerste nacht is erg mooi. Heel helder en heel veel strerren met een klein wassend maantje. We doen wachten van 3 -4 uur, en proberen elkaar steeds 3 uur slaap te gunnen. Dat blijkt heel goed te werken. Omdat Wilma de eerste dagen last blijft houden van zeeziekte, leer ik steeds beter te koken op een slingerend schip.
De tweede nacht trekt het volledig dicht. Aarde donker, niets te zien. Golven komen nog steeds van opzij en af en toe schuiven we dwars van een golf af. Dat is een “raar gevoel” als je niets ziet. De stuurautomaat heeft nergens problemen mee en houdt ons netjes op koers. Om de 20 minuten kijken we op de radar of er mogelijk andere schpen zijn. Twee schepen passeren ons op een ruime afstand van meer dan 5 mijl. Verder niets te zien. Nooit eerder hadden we een leeg radar scherm op een bereik van 24 mijl.
De derde nacht is de maan inmiddels wat gewassen en de bewolking wat minder, zodat we na enig wennen aan het donker toch voortdurend een horizon zien. Dat is wel prettig, vooral omdat de hoogte van de golven vrijwel niet afneemt. En dan doemt de volgende morgen het vulkanisch gebergte van Porto Santo, een kleiner eiland van de Madeira groep, op aan de horizon. Om 14:00 uur zijn we afgemeerd in de marina, waar we van plan zijn om een paar dagen te blijven. We moeten nog verf en kwasten kopen om net als velen voor ons, het logo van de boot met onze namen op de kademuur te schilderen.