Island hoppen naar Sint Maarten
Sint Maarten, woensdag 19 januari 2011
De bureaucratie wil dat je eerst uitklaart op het ene eiland en met overleg van het uitklaringsbewijs weer inklaart op het volgende. Het lijkt niet erg als je eens een keer vergeet in- en uit te klaren, als je maar een uitklaringsbewijs hebt als je ergens anders weer wil inklaren. We halen netjes het uitklaringsbewijs voor Dominica bij de douane in Portsmouth. Je weet maar nooit waar dat goed voor is.
Het regent nog even als we vertrekken uit Dominica, maar al snel komen we onder de regen en de beschutting van het eiland uit en steken we over naar Isles des Saintes met 20 knopen wind.
Klik op volgende link voor filmpje (met dank aan de Flying Swan) Island hopping
Isles des Saintes zijn een groepje eilanden vlak ten zuiden van Guadeloupe met een gezellige Franse sfeer. We ankeren naast het “Ferry Dock” voor Bourg des Saintes. Met de dinghy toeren we voor het stadje langs. We klaren niet in. Het is de bedoeling om de volgende ochtend vroeg verder te gaan naar Anse Deshaies op Guadeloupe.
De volgende ochtend is de wind matig en zeilen we met heel mooi weer naar Deshaies. Het is zondag. In Deshaies is er vrijwel niets te doen. We blijven dan ook aan boord, achter ons anker. Als de bakker langs komt, bestellen we croisants en bagettes voor de volgende ochtend. Na een onrustige nacht met heftige valwinden, die fluiten door het want en de boot doen gieren achter het anker, wordt het brood de volgende ochtend keurig op tijd gebracht. Dat maakt veel goed.
Er staat een stevige oosten wind van 25 knopen als we van Guadelouope oversteken naar Montserrat. Onder de vulkaan, die in december 2008 nog uitbarstte, ruikt het naar zwavel. We zien aswolken opwaaien van de half bedolven stad Plymouth. Verder naar het noorden ankeren we in Little Bay. Little Bay lijkt alleen bevolkt door douane- en immigatie-beambten. Verder maakt Montserrat een verlaten indruk. We klaren in en tegelijkertijd weer uit om de volgende ochtend te vertrekken naar St. Kitts.
In de nacht giert de boot weer achter het anker en fluit de wind weer door het want. We raken eraan gewend. Toch zouden we ook wel weer eens stevig vast willen liggen aan vier lijnen. Als we op St. Kitts in Basseterre dan ook een prima boxje in de marina Port Zante toegewezen krijgen, besluiten we er twee nachten te blijven.
St Kitts lijkt vooral ingericht om de cruise-schepen te ontvangen, die per keer zo’n 2800 passagiers aan wal brengen. We leren van de locals, dat het economisch belang daarvan maar klein is. Eten en vertier vinden de meeste cruise passagiers aan boord. Ze komen alleen aan wal voor tax-free shoppen.
.
Op St Kitts hebben we voor het eerst een walspanning van 110V, 60Hz. Daarmee kunnen we de accu’s opladen. Een omvormer zorgt dan voor de boordspanning van 230V, 50Hz. Maar wat we nog niet hebben, is een steker die in de walaansluiting past. Door een aantal verloopstekers aan elkaar te passen krijgen we uiteindelijk toch stroom.
Op donderdag 20 januari zeilen we naar Sint Maarten. We komen in de middag aan in Simpson Bay, waar we ankeren en wachten op de brug van half zes om de laguna in te gaan. Via de marifoon lukt het om een ligplaats te regelen in Simpson Bay Marina. Het blijkt er heel erg druk te zijn. We krijgen een plaats achter ons eigen anker met de spiegel naar de kant. Hier zijn we de kleinste boot aan de stijger. Nooit eerder zagen we zoveel glimmende mega-jachten bij elkaar.
We willen een week blijven en zullen er Dorien en Ellen ontmoeten, die hier op vakantie zijn. Dorien heeft post meegebracht uit Eindhoven en een nieuwe serie zeeziekte pleisters. Het is een heel gezellig weerzien.
Tot onze verbazing heeft Sint Maarten niets Nederlands, behalve dan de naam. Het is hier helemaal Amerikaans. De taal, de straatnaamborden, het geld, het eten, en veel dikke mensen. De Franse kant is wel echt Frans. Ze spreken er Frans, betalen met Euro’s en de auto’s hebben EU-nummerborden. We huren een dag een auto en verkennen de baaien en stranden van het eiland We genieten van de palmbomen en het mooie witte zand.
.
.
.