Code Geel en versleten accu’s
Nieuwpoort, donderdag 26 mei 2016
Voor maandag voorspelde het KNMI heftige buien in Zuid Holland, code geel dus, niet echt aangenaam om te vertrekken. We vinden het ook niet erg om een dagje langer in Scheveningen te blijven en dat deden we dus maar.
Volgende dag is het droog. De wind is NNW, 20 knopen, windkracht 5, volgens de voorspellingen afnemend naar 15 knopen later op de dag. We staan om 6 uur op om een uur later te vertrekken. Ondanks het vroege uur en ondanks dat we dachten heel stil te vertrekken, worden we uitgezwaaid door onze buurman van de Top Notch. Geeft een goed gevoel. Voor de haven staat er nog een stevige zee van wind tegen stroom, maar al snel zeilen we met een flinke vaart zuidwaarts.
Het gaat snel, zeker als we even later de stroom mee krijgen. We besluiten door te varen naar Nieuwpoort. Dat moeten we met deze wind gemakkelijk voor het einde van de middag halen.
Het is alweer lang geleden dat we stevig zeilden met Luna Verde. We genieten ervan en de boot loopt geweldig. Wel valt op dat de boordspanning veel sneller daalt dan we gewend zijn. Na drie uur al onder de 12 Volt. De capaciteit van de accu’s blijkt behoorlijk afgenomen tot minder dan een kwart van de oorspronkelijke waarde. We vinden dat wat snel, na vier jaar, maar we hebben ze ook intensief gebruikt en het is heet geweest onderweg. Toch maar besloten de accu’s te vervangen. Met behulp van Miguel Moralis (MM Yachting, Nieuwpoort) vinden we een set gel-accu’s met precies dezelfde maat. Ook de aansluitingen zijn hetzelfde als van de accu’s die we in Australië gekocht hadden. Ze kunnen dus eenvoudig vervangen worden. Ze moeten wel in Roeselare opgehaald worden. Er is daar een groot depot voor accu’s is. Mooie klus voor de regenachtige woensdag. En donderdag, als de zon weer schijnt, is er geen wind en verkennen we de IJzer op de fiets.