Vakantie Juni 2021

juni vakantie 1De Covid-19 pandemie is nog niet voorbij en heel Nederland schijnt het water op te gaan. We verwachten dat het druk zal worden  en trekken er daarom al in de maand juni op uit voor een “rondje Nederland”.

Op 1 juni vetrekken we al vroeg uit Scheveningen om met het tij in noordelijke richting te gaan. Het plan is om bij IJmuiden te beslissen of we het Noorzeekanaal op gaan of verder richting Den Helder. Als het zover is blijkt dat we behoorlijk zijn opgeschoten en gemakkelijk met opkomend tij door de Texelstroom kunnen. Dat gaat erg snel en we besluiten meteen maar door te varen naar Den Oever, waar we precies op tijd voor de spits door de Stevinsluis het IJsselmeer op gaan. Om kwart over zes liggen we achter ons anker bij Andijk.

In het weekend daarna doen we mee met de Contest Cup in Medemblik, een gezellige happening, waar we verschillende bekenden tegenkomen. We doen niet mee met de wedstrijd, maar wel met de toertocht.

20210608_090600 2Het weer is mooi, met weinig wind. Langzaam zeilen we op dinsdag 8 juni van Medemblik in de richting van Kornwerderzand om daar voor anker te gaan en te wachten tot we de volgende ochtend door de sluis het wad op kunnen met de stroom mee richting Harlingen.

Helaas is er dichte mist als we de volgende ochtend opstaan. Wat later dan de bedoeling was gaan we om half tien door de sluis als de mist is opgetrokken en varen motor-zeilend naar Terschelling. Om halfdrie die middag maken we vast in de haven, blijven er vijf dagen, huren fietsen en genieten volop van het waddengevoel.

Het blijft mooi weer met weinig wind uit oostelijke richtingen. Een fraaie gelegenheid om van Terschelling naar Vlieland te varen en daar voor het dorp voor anker te gaan. Na twee dagen gaan op  dinsdag 15 juni naar de haven.

Daar beleven we een heel bijzonder weerzien met de Seaquest, de Minor en de Flying Swan, die we voor het eerst tegenkwamen in 2010 toen we tegelijk de Atlantische oceaan overstaken. IMG-20210619-WA0002 1Het wordt weer even gezellig. We pakken de draad op alsof er niets veranderd is.

Nog een week blijven we op het altijd weer mooie eiland en vertrekken dinsdag 22 juni terug richting Scheveningen, nu over het wad via Texel. Al om 5 uur maken we los. Om 8 uur passeren we Harlingen en vandaar zeilen we heel  snel met het tij mee naar Oudeschild op Texel, waar we om half twaalf binnen lopen. De volgende dag om 8 uur vertrekken we van Texel en na 10 uur varen langs de Hollandse kust maken we voor het einde van de middag weer vast in Scheveningen.