Van Medemblik naar Zaltbommel
Zaltbommel, 6 juni 2022
Het heeft allemaal veel langer geduurd dan we gehoopt hadden, maar eindelijk hebben we dan toch de werf verlaten en zijn we in drie dagen via de “staande mast route” naar Zaltbommel gevaren om Luna Verde verder in te richten en uit te rusten. De komende zomer willen we weer naar het zuiden varen om de winter op de Canarische eilanden door te brengen, waar we twee jaar geleden wegens de Covid pandemie waren vertrokken.
Het was een leuke tocht met een staande mast van Medemblik naar Zaltbommel. Op maandag 16 mei vertrekken we uit Medemblik naar de Six-haven in Amsterdam, waar we een riante ligplaats krijgen. We mogen er blijven tot dinsdag middag en gebruiken de tijd om op een OV-fiets het van Gogh museum te bezoeken. Op het einde van de middag gaan we naar de Westersluis en melden ons aan voor de “staande mast route”. ’s Nachts gaan we door Amsterdam. Na het passeren van Schiphol hebben we bij Aalsmeer even geslapen tot de zon weer opkwam. Daarna varen we gezellig langs de Hollandse meren en plassen, door bruggen en sluizen tot in Gouda. Voor de volgende dag, donderdag 19 mei, is slecht weer voorspeld. Bij Dordrecht worden we overvallen door een heftige onweersbui. Omdat er nog meer slecht weer wordt voorspeld, besluiten een dagje in Sliedrecht te blijven en daarna langs Gorinchem de Waal op te varen tot Zaltbommel. We komen er aan op zaterdag 21 mei en worden hartelijk verwelkomd door de voorzitter van W.s.v. de Golfbreker.
Luna Verde heeft een uitgebreide onderhoudsbeurt gehad. De mast heeft een volledige revisie ondergaan, het rolsysteem van het grootzeil heeft nieuwe lagers en de zalings zijn opnieuw gespoten. De vallen voor grootzeil en genua zijn vervangen. Boven op de mast hebben we een tweede windset gemonteerd, verticaal en ruim uitstekend boven de andere apparatuur. Voor op de mast hebben we een nieuwe antenne gemonteerd voor een Iridium-Go satelliet telefoon. De oude Iridium modem bleek niet meer te repareren. Mast en giek zijn gepoetst en glimmen weer als nieuw.
De bakboord Genua lier, die steeds slechter was gaan lopen, heeft een nieuwe aandrijving gekregen. De oude elektromotor hebben we gereviseerd en op reserve gelegd voor als de aandrijving van de stuurboord Genua lier aan vervanging toe is. De Genua, die het 60.000 mijl had volgehouden is vernieuwd. We hebben een nieuwe Code-0 aangeschaft en het grootzeil hadden we al vervangen op onze vorige reis in de Carieb.
Naast het reguliere onderhoud heeft de motor nieuwe verstuivers gekregen en een nieuwe demperplaat. De motor is weer uitgelijnd en de motorsteunen zijn opnieuw vastgezet. De kleppen van de generator zijn gesteld en er is een nieuw uitlaatspruitstuk gemonteerd. Het oude spruitstuk hadden we al eens gerepareerd en was opnieuw gaan lekken. Het buitenlager van de schroefas is vervangen en er zijn nieuwe anodes op de schroef gemonteerd. Op de boegschroef hebben we nieuwe propellers gemonteerd die stiller zouden moeten zijn en meer stuwdruk zouden moeten leveren.
Bij onderhoud en inspectie van de stuurinstallatie bleek de borgring van het onderste lager van het roer gebroken en het lager zelf behoorlijk aangetast door corrosie, voldoende reden om het hele lager te vervangen. Ook hebben we twee afsluiters wegens corrosie vervangen.
In de achterkajuit is de lekkage van een van de patrijspoorten verholpen en hebben we de wegeringen wit laten schilderen, wat de kajuit een wat frissere uitstraling geeft zonder het klassieke karakter aan te tasten. De kachel heeft een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Het koelvermogen van onze diepvries was na 19 jaar trouwe dienst behoorlijk afgenomen. Omdat bijvullen met koelmiddel niet meer hielp hebben we het hele systeem van compressor, condensor en verdamper vervangen.
Toen we het drinkwatersysteem weer op druk probeerden te brengen bleek de elektronische drukregelaar van de pomp defect, werd de druk in de leidingen te hoog en ging het overdrukventiel van de boiler open. We hebben de pomp vervangen door een nieuwe nu met by-pass, die werkt zonder drukregelaar en zonder expansievat. Doet het prima. Verder bleek een van de wastafelkranen te lekken. Kan gebeuren na 19 jaar. We hebben alle drie de wastafelkranen een boord vervangen door nieuw.
Onze bijboot, een Caribe, die 12 jaar met ons mee is gegaan, hebben verkocht en ingeruild voor een nieuwe lichtgewicht aluminium Highfield. Ook het reddingsvlot hebben we verkocht en vervangen door een nieuw vlot in container, gemonteerd aan de achter-preekstoel.
Tenslotte is het doek van de bimini vervangen, zijn de fenderplekken gepolijst en is de hele romp gepoetst. We denken dat Luna Verde er zo weer tegen kan en klaar is voor de volgende reizen in de komende jaren.