Van Zaltbommel naar Muros, langs de kapen van Europa, 800 NM

Muros, Galicië, Spanje, Vrijdag 15 juli 2022.

Van Zaltbommel naar Muros, Galicie, Spanje

Eergisteren aangekomen in de Ensenada de Muros, drie en een halve dag varen vanuit Camaret-sur-mer. Het was een bewerkelijke trip, met weinig wind voor de wind gekruist, veel gijpen, veel geslinger op de golven en grote stukken op de motor als de zeilen te heftig gingen slaan. Voor de haven laten we het anker vallen. We vinden Muros een gezellig plaatsje om wat bij te komen van de trip.

Ongeveer een maand waren we met Luna Verde in Zaltbommel. Best leuk om de boot eens op loopafstand van huis te hebben. We hebben er de schroefaskoppeling, waar vet uit lekte, nog vervangen en een nieuwe ventilator voor de machinekamer geïnstalleerd, maar vooral genoten van veel belangstelling van vrienden en familie.

door de Grote Brug Dordrecht

Op woensdag 15 juni was het zover. Op 14 juni werden we nog feestelijk toegezongen door de Catadores, en zijn we klaar om te vertrekken. We hebben de brugopening van de bruggen bij Gorinchem en bij Dordrecht gereserveerd en via het Spui komen we op het Haringvliet. Daar gaan we een paar dagen voor anker. Bij prachtig zomerweer zwemmen we rond de boot en proberen we onze nieuwe dinghy uit. Die is een stuk lichter dan onze vorige en daardoor veel gemakkelijker op het strand te trekken.

Uit vrees aan de grond te lopen in de dichtslibbende vaargeul naar de Noordzee, gaan we met hoogwater door de Goereesesluis bij Stellendam naar buiten en komen zonder problemen op de Noordzee. Vandaag gaan we naar Breskens, waar we wachten op onze kleinzoon Kaan, die als opstapper na zijn laatste schooltoets meevaart tot aan Cherbourg.

Op donderdag 23 juni komt Kaan aan boord en de volgende dag varen we naar Nieuwpoort, waar we een dagje blijven. Dan naar Duinkerken, waar we ook een dagje blijven en waar de Franse politie onze uitrusting komt controleren. Alles blijkt in orde, behalve dat de batterijen van de lampjes van onze reddingsvesten inmiddels leeg zijn en dat onze vuurpijlen over de datum zijn. Gelukkig is er een scheepbenodigdheden winkel in de buurt en kunnen we een bekeuring ontlopen door de gebreken onmiddellijk te herstellen. Tenslotte varen we in iets meer dan een etmaal door naar Cherbourg, een afwisselende tocht, best spannend door een donkere nacht, met goed bezeilde stukken maar ook met met flauwtes waar de motor bij gaat. Met het laatste stukje van het tij mee komen we ’s ochtens vroeg aan in de haven van Cherbourg. Het waren heel gezellige dagen met onze opstapper. Vanuit Cherbourg brengt Thijs Kaan met de trein naar Parijs, waar hij verder gaat met de Thalys naar Rotterdam.

We blijven nog even in Cherbourg. Op donderdag 7 juli is de wind gunstig om met een knik in de schoot naar Camaret-sur-Mer te vertrekken. Tegen de avond is de wind op en gaat de motor zachtjes aan. De volgende dag meren we om half elf af langs de steiger in de haven van Camaret. Het plan is om daar te wachten op gunstig weer om de golf van Biskaje over te steken, ca. 350 mijl naar kaap Finistere. Ook de Minor, die net als wij in 2010 voor het eerst de Atlantische oceaan overstak, komt naar Camaret om vandaar de Golf van Biskaje over te steken. Erg leuk en heel vertrouwd om weer eens met elkaar te zijn en de plannen af te stemmen.

Zondag 10 juli ziet het er goed uit. Vijf dagen rustig weer met wind uit noordelijke richtingen. Daarna wordt de wind bij Finistere stormachtig en willen we voor die tijd de kaap gepasseerd zijn. We tanken water en diesel en kort na de middag vertrekken we tegelijk met de Minor om met de stroom mee door het Raz-du-Seine te gaan.

Golf van Biskaje: Luna Verde – Code Zero (foto van S/V Minor)

Het wordt een bewerkelijke tocht. Op mooie momenten kunnen we onze nieuwe Code Zero uitproberen, 95 vierkante meter. We genieten van de vaart die zeil ons geeft. Door tijdig met draaiing van de wind te gijpen maken we een redelijke voortgang. Maar als de wind minder wordt en door het geslinger op de golven de zeilen beginnen te klapperen ruimen we de zeilen op en gaat het verder op de motor. De eerste dag leggen we zo 144 mijl af, de tweede dag 140 mijl. Op woensdag 13 juli ronden we vlak voordat de zon opkomt kaap Finistere. De Minor is dan inmiddels aangekomen in La Coruna. Bij de kaap is het potdichte mist en waait het 20 knopen NNW. De mist trekt op in de loop van de ochtend en om 12:10 uur gaat het anker uit in de baai van Muros, 420 mijl na ons vertrek uit Camaret.