Hoog aan de wind naar Madeira, 275 NM, 2 dagen

Calheta (Madeira) Dinsdag 21 mei 2014.

Zaterdag 18 mei lijken de omstandigheden gunstig om naar Madeira te varen. Wind iets oost van noord. We hadden hem liever wat oostelijker gehad om ruimer te kunnen varen, maar je kan niet alles hebben en dan hadden we nog minstens twee weken moeten wachten. Ook besluiten we om niet meteen door te varen naar de Azoren, omdat daar bij aankomst zwaar weer verwacht wordt met harde wind uit zuidelijke richtingen zodat de meeste havens dan aan lager wal liggen. Het lijkt verstandig om een tussenstop te maken op Madeira.

We vullen de dieseltank, melden ons af bij het havenkantoor en uitgezwaaid door onze vrienden varen we om 11 uur de haven uit. Eerst langs de vuurtoren van Punta Pechiguera. Dan met een rif in fok en grootzeil in noordwestelijke richting door de “acceleratie zone” met een stevige 20 knopen wind. Na een uur zijn we er doorheen en zetten we koers naar Madeira. We dachten overal aan gedacht te hebben maar zijn toch nog vergeten de looplijnen over het dek aan te brengen. Kruipend over het dek door het gangboord maakt Thijs de lijnen vast. Wel zo veilig.

Madeira is maar net bezeild. Het ziet ernaar uit, dat we twee dagen lang 35 graden aan de wind zullen varen en behoorlijk schuin. Dat is net als vorig jaar, maar met wat meer wind. Toch wel even wennen, ook al omdat we lang geen grote tochten meer gemaakt hebben. Maar met een rif in het grootzeil hebben we niet te veel helling en gaan we toch nog 6 tot 7 knopen.
De ware windsnelheid varieert tussen de 8 en 12 knopen. Als onze snelheid onder de 5 knopen komt zetten we de motor zachtjes bij.
Twee keer maken we uitschieters mee naar 20 knopen wind. Steeds ’s nachts als Wilma wacht heeft . Waarschijnlijk door een regenwolk die we niet konden zien aankomen. Met de patrijspoorten onder water, gaat Thijs toch maar even wat warms aantrekken en aan dek om zeil te minderen. Na een uurtje is het allemaal weer over en gaat het rif er weer uit. Dat rif hadden we er natuurlijk beter niet uit kunnen halen, want een paar uur later gebeurt het nog een keer dat Thijs zijn kooi uit moet.

Het is rond 5 uur zondag middag als er een Jan Van Gent met gefladder en erg veel kabaal in het gangboord landt. Althans we denken dat het een Jan Van Gent is, want vogelkenners zijn we niet zo erg.
We proberen hem weg te jagen, maar hij vliegt telkens een rondje om het schip om toch weer ergens op het dek te landen, eerst op de preekstoel, dan op het reddingsvlot en tenslotte op het achterdek, kennelijk op zoek naar een plekje om uit te rusten. Op het achterdek laten we hem dan maar zitten. Als het donker wordt steekt hij zijn kop tussen zijn veren en lijkt in slaap te vallen.
Helaas is de vogel niet erg zindelijk. Als hij de volgende ochtend bij de opkomst van de zon vertrokken is, hebben we heel wat schoon te maken.

In de schaduw van Madeira is er geen wind meer en varen we het laatste stuk op de motor. Maandag ochtend om ongeveer 10 uur komen we aan in Calheta, waar we afmeren bij het “fuel dock” en de brandstof tank weer vullen. We krijgen een mooi plaatsje in de haven naast Nederlandse buren, vlak bij de plaats waar we het vorig jaar lagen. We mogen er 10 dagen blijven liggen als dat nodig is.
Het is hier aangenaam en gezellig. Er is een zwemstrand naast de haven. Tegenover de haven is er een zeer goed uitgeruste supermarkt (Pingo Doce) en een regelmatige busverbinding met Funchal, de hoofdstad van Madeira.