British Virgin Islands (BVI’s)

Vrijdag, 22 April 2011 

Dingies op Anegada

Het zand is zacht rose van koraal, de zee is turquoise en in de lucht hangen een paar passaat wolkjes. Het weer is wat rustiger geworden. De regen is voorlopig weer even weg, en er zwemt af en toe een schilpad langs de boot. 

Met de Seaquest zijn we vorige week maandag avond vertrokken uit Sint Maarten om de volgende ochtend in Spanish Town op Virgin Gorda in te klaren voor de Virgin Islands.  De Maagden eilanden hebben een eigen charme. Talloze idillische baaitjes liggen hier op minder dan een uur varen van elkaar. De zee is helder. De bodem is uitbundig begroeid met koraal. 

.   

Met de Seaquest bemanning op Anegada

Er liggen overal zoveel meerboeien, dat het haast niet meer mogelijk is om zelf te ankeren.  Bijzonder handig voor de hordes charterboten die hier rondtoeren en het beperkt schade aan het koraal.

.

Dan loopt de watermaker vast. Blijven steken op een dood punt. Kan gebeuren, maar je rekent er niet echt op. Gelukkig geeft de handleiding duidelijk aan hoe dit op te lossen en na een uurtje werkt alles weer.
.

.

.

Pelikanen

Van Spanish Town op Virgin Gorda gaan we samen met de Seaquest naar de Gorda Sound en meren af voor Bitter End Yacht Club. Een sjieke plek. De volgende dag naar Anegada. We maken er een lange strandwandeling, snorkelen,  en vinden naast de dinghy-steiger de geweldig grote kreeften waar het eiland beroemd om is. Vandaar weer terug naar Virgin Gorda voor een bezoekje aan de Bath, een indrukwekkende rotsformatie. We volgen het “wandelpad” dat er door heen is aangelegd.

.

.

.

.

Met Maren en Linde op Bitter End

Daarna verder naar Cooper Island om te overnachten aan de laatste vrije  meerboei in Manchioneel Bay. De volgende ochtend blijkt de helft van de meerboeien alweer verlaten als we vertrekken om 8 mijl verder te varen naar The Bight (Norman Island, schat-eiland). Bij Treasure point snorkelen we in grotten op zoek naar de verborgen piraten-schat. Niet gevonden, maar wel veel rood, paars en geel koraal met talloze bont gekleurde vissen. We raken niet uitgekeken. Het is prachtig, alsof je in een aquarium zwemt.
Dan terug in de dinghy. Het valt niet mee om er weer in te klimmen, maar met hulp van de Seaquest bemanning tuimelen we aan boord.

.

.

The Bath op Virgin Gorda

’s Avonds wil de generator niet starten. De eerste storing na 242 draaiuren. Het lijkt een probleem met de brandstof toevoer. Na wat rommelen met de electromagnetische brandstofklep blijkt het opgelost.

Het geeft een goed gevoel de generator zelf weer aan de praat te krijgen.

Omdat we hier nog even blijven, besluiten we de volgende ochtend weer eens een brood te bakken. Dat is alweer een hele tijd geleden. Het brood lukt uitstekend.

.

.

.

.

Norman Island, The Bight, met Huib Jan en Jannet in de Pirates Bar

Dan verder  naar het eiland “Jost van Dyke”, genoemd naar een Nederlandse piraat. Het valt niet mee om een geschikt ankerplekje te vinden. Het is geweldig druk. Alsof alle Amerikanen besloten hebben om met Pasen een boot te huren op de BVI. Dan maar op iets dieper water geankerd voor Foxy’s Bar.

Het is goede vrijdag en dan schenken ze hier bij Foxy’s bar geen alcoholhoudende dranken.  Wel lekkere koffie. De  bar heeft ook internet. Mooie gelegenheid om deze website weer eens te updaten.

.

.

.

Hoofdstraat op "Jost van Dyke"

“Wandelpad” in The Bath

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Foxy's Bar

Turqoise

Sint Maarten, dinsdag 5 April 2011

KL0785 met Nina en Bregje

Vorige week regende het toen de KL0785 uit Amsterdam met Nina en Bregtje landde op Sint Maarten. Volgens Nina regent het altijd als ze ergens aankomt. Maar met stralend weer en een aardig briesje zeilen we de volgende dag naar Marigot Bay, aan de franse kant van Sint Maarten, waar we heel gezellig aan boord eten samen met de Minor, die daar ook voor anker ligt.

Dan naar het eiland Anguilla, Road Bay, zwemmen en snorkelen. We huren een auto en doen een rondje eiland. Zien super witte stranden en een turquoise zee.  Een schildpad kijkt nieuwsgierig wie daar nu weer is.

Happy hour bij de Elvis’ Beach Bar en eten bij Roy’s Bayside Grill, gezellig en erg lekker.

Elvis Beach Bar

Na 2 dagen steken we weer over naar Saint Martin, ankeren  in Baie Grand Case en genieten er van de Franse sfeer. Dan zeilen we met een prachtig windje terug naar Simpson Bay, Sint Maarten.

Het is nu een stuk stiller aan boord. Wel weer even wennen. We willen een week hier op Sint Maarten blijven. Tijd voor klussen.

.

.

.

.

.

.

Antigua, Barbuda, Sint Maarten

Sint Maarten, Zondag 27 Maart 2011

Turquoise zee bij Antigua

Als we met aangevulde voorraden Jolly Harbour (Antigua) weer verlaten, uitgezwaaid door Flying Swan en Seaquest, testen we nog even de breeksterkte van onze landvast. Hij begeeft het. Rede om ook de andere maar eens te vervangen.
Dan klaren we uit en draaien naar het Noorden.

Barbuda is prima bezeild. We ankeren in Low Bay voor een hagel wit strand van gemalen schelpen en koraal. Meer is er niet. Prima plek om te overnachten en de volgende ochtend vroeg te vertrekken naar Sint Maarten. Onderweg raken we bij St Barth nog even verzeild in een regatta voor mega zeilboten. Toch nog precies optijd om door de brug van half zes bij Sint Maatrten de Simpson Bay Lagune in te varen.

.

Als we een plekje zoeken om te ankeren zien we ook de Minor liggen en ankeren er vlak naast. De volgende dag gezellig bijgepraat. De dag daarna verkassen we naar de marina, waar we Nina en Bregtje opwachten.

.

Low Bay, Barbuda

Mooie boten

.

.

.

.

.

.

.

Antigua

English Harbour, 22 maart 2011  

Luna Verde in Tank Bay, English Harbour, voor Admiralls Inn, naast de “Old Sail Loft”

Met het anker diep in de modder  van Tank Bay in English Harbour op Antigua liggen op de plek waar Nelson ooit een vloot liet bouwen. Het heeft wel wat om naast Admirals Inn te liggen. Hier en in het naastgelegen Fallmouth zijn de voorbereidingen voor de Antigua Classic Regatta al begonnen en valt er veel moois te zien.  

Met  de Zodiac steken we over naar de Antigua Slipway en vandaar beklimmen we de  “Lookout Trail”, een halve mijl steil omhoog naar Shirley Heights. Het uitzicht over English Harbour en Fallmouth is fantastisch. Het is zondag middag. Dan is er op Shirley Heights altijd een BBQ-party met Steelband gevolgd door Reggae. We treffen de nationale kampioen steelband van dit jaar, 15 man sterk,  en een heel gezellige sfeer. Als we terug gaan is het al donker. Een taxi brengt ons  weer naar beneden.

Voor Admirals Inn en de "Old Sail Loft"

Freeman Bay, English Harbour

.  

.  

.  

.  

.  

.  

.  

.  

.  

.  

Antigua Slipway

Lookout Trail naar Shirley Heights

.  

.  

.  

.  

.  

.  

Op "Sherley Heights"

Shirley Heights BBQ-party op zondagavond

.

Inmiddels krijgen ook weer zin om in een haven aan de wal te liggen. Door het “Goat Head Channel” varen we tussen riffen en de kust langs diverse mooie baaien met spier witte stranden en kristalhelder water naar de marina van Jolly Harbour. Niet helemaal toevallig komt hier ook de Flying Swan. Het is een heel gezellig weerzien.