Van Zaltbommel naar Muros, langs de kapen van Europa, 800 NM

Muros, Galicië, Spanje, Vrijdag 15 juli 2022.

Van Zaltbommel naar Muros, Galicie, Spanje

Eergisteren aangekomen in de Ensenada de Muros, drie en een halve dag varen vanuit Camaret-sur-mer. Het was een bewerkelijke trip, met weinig wind voor de wind gekruist, veel gijpen, veel geslinger op de golven en grote stukken op de motor als de zeilen te heftig gingen slaan. Voor de haven laten we het anker vallen. We vinden Muros een gezellig plaatsje om wat bij te komen van de trip.

Ongeveer een maand waren we met Luna Verde in Zaltbommel. Best leuk om de boot eens op loopafstand van huis te hebben. We hebben er de schroefaskoppeling, waar vet uit lekte, nog vervangen en een nieuwe ventilator voor de machinekamer geïnstalleerd, maar vooral genoten van veel belangstelling van vrienden en familie.

door de Grote Brug Dordrecht

Op woensdag 15 juni was het zover. Op 14 juni werden we nog feestelijk toegezongen door de Catadores, en zijn we klaar om te vertrekken. We hebben de brugopening van de bruggen bij Gorinchem en bij Dordrecht gereserveerd en via het Spui komen we op het Haringvliet. Daar gaan we een paar dagen voor anker. Bij prachtig zomerweer zwemmen we rond de boot en proberen we onze nieuwe dinghy uit. Die is een stuk lichter dan onze vorige en daardoor veel gemakkelijker op het strand te trekken.

Uit vrees aan de grond te lopen in de dichtslibbende vaargeul naar de Noordzee, gaan we met hoogwater door de Goereesesluis bij Stellendam naar buiten en komen zonder problemen op de Noordzee. Vandaag gaan we naar Breskens, waar we wachten op onze kleinzoon Kaan, die als opstapper na zijn laatste schooltoets meevaart tot aan Cherbourg.

Op donderdag 23 juni komt Kaan aan boord en de volgende dag varen we naar Nieuwpoort, waar we een dagje blijven. Dan naar Duinkerken, waar we ook een dagje blijven en waar de Franse politie onze uitrusting komt controleren. Alles blijkt in orde, behalve dat de batterijen van de lampjes van onze reddingsvesten inmiddels leeg zijn en dat onze vuurpijlen over de datum zijn. Gelukkig is er een scheepbenodigdheden winkel in de buurt en kunnen we een bekeuring ontlopen door de gebreken onmiddellijk te herstellen. Tenslotte varen we in iets meer dan een etmaal door naar Cherbourg, een afwisselende tocht, best spannend door een donkere nacht, met goed bezeilde stukken maar ook met met flauwtes waar de motor bij gaat. Met het laatste stukje van het tij mee komen we ’s ochtens vroeg aan in de haven van Cherbourg. Het waren heel gezellige dagen met onze opstapper. Vanuit Cherbourg brengt Thijs Kaan met de trein naar Parijs, waar hij verder gaat met de Thalys naar Rotterdam.

We blijven nog even in Cherbourg. Op donderdag 7 juli is de wind gunstig om met een knik in de schoot naar Camaret-sur-Mer te vertrekken. Tegen de avond is de wind op en gaat de motor zachtjes aan. De volgende dag meren we om half elf af langs de steiger in de haven van Camaret. Het plan is om daar te wachten op gunstig weer om de golf van Biskaje over te steken, ca. 350 mijl naar kaap Finistere. Ook de Minor, die net als wij in 2010 voor het eerst de Atlantische oceaan overstak, komt naar Camaret om vandaar de Golf van Biskaje over te steken. Erg leuk en heel vertrouwd om weer eens met elkaar te zijn en de plannen af te stemmen.

Zondag 10 juli ziet het er goed uit. Vijf dagen rustig weer met wind uit noordelijke richtingen. Daarna wordt de wind bij Finistere stormachtig en willen we voor die tijd de kaap gepasseerd zijn. We tanken water en diesel en kort na de middag vertrekken we tegelijk met de Minor om met de stroom mee door het Raz-du-Seine te gaan.

Golf van Biskaje: Luna Verde – Code Zero (foto van S/V Minor)

Het wordt een bewerkelijke tocht. Op mooie momenten kunnen we onze nieuwe Code Zero uitproberen, 95 vierkante meter. We genieten van de vaart die zeil ons geeft. Door tijdig met draaiing van de wind te gijpen maken we een redelijke voortgang. Maar als de wind minder wordt en door het geslinger op de golven de zeilen beginnen te klapperen ruimen we de zeilen op en gaat het verder op de motor. De eerste dag leggen we zo 144 mijl af, de tweede dag 140 mijl. Op woensdag 13 juli ronden we vlak voordat de zon opkomt kaap Finistere. De Minor is dan inmiddels aangekomen in La Coruna. Bij de kaap is het potdichte mist en waait het 20 knopen NNW. De mist trekt op in de loop van de ochtend en om 12:10 uur gaat het anker uit in de baai van Muros, 420 mijl na ons vertrek uit Camaret.

Van Medemblik naar Zaltbommel

Zaltbommel, 6 juni 2022

Van Medemblik naar Zaltbommel

Het heeft allemaal veel langer geduurd dan we gehoopt hadden, maar eindelijk hebben we dan toch de werf verlaten en zijn we in drie dagen via de “staande mast route” naar Zaltbommel gevaren om Luna Verde verder in te richten en uit te rusten. De komende zomer willen we weer naar het zuiden varen om de winter op de Canarische eilanden door te brengen, waar we twee jaar geleden wegens de Covid pandemie waren vertrokken.

Het was een leuke tocht met een staande mast van Medemblik naar Zaltbommel. Op maandag 16 mei vertrekken we uit Medemblik naar de Six-haven in Amsterdam, waar we een riante ligplaats krijgen. We mogen er blijven tot dinsdag middag en gebruiken de tijd om op een OV-fiets het van Gogh museum te bezoeken. Op het einde van de middag gaan we naar de Westersluis en melden ons aan voor de “staande mast route”. ’s Nachts gaan we door Amsterdam. Na het passeren van Schiphol hebben we bij Aalsmeer even geslapen tot de zon weer opkwam. Daarna varen we gezellig langs de Hollandse meren en plassen, door bruggen en sluizen tot in Gouda. Voor de volgende dag, donderdag 19 mei, is slecht weer voorspeld. Bij Dordrecht worden we overvallen door een heftige onweersbui. Omdat er nog meer slecht weer wordt voorspeld, besluiten een dagje in Sliedrecht te blijven en daarna langs Gorinchem de Waal op te varen tot Zaltbommel. We komen er aan op zaterdag 21 mei en worden hartelijk verwelkomd door de voorzitter van W.s.v. de Golfbreker.

Langs de Hollandse meren en plassen

Luna Verde heeft een uitgebreide onderhoudsbeurt gehad. De mast heeft een volledige revisie ondergaan, het rolsysteem van het grootzeil heeft nieuwe lagers en de zalings zijn opnieuw gespoten. De vallen voor grootzeil en genua zijn vervangen. Boven op de mast hebben we een tweede windset gemonteerd, verticaal en ruim uitstekend boven de andere apparatuur. Voor op de mast hebben we een nieuwe antenne gemonteerd voor een Iridium-Go satelliet telefoon. De oude Iridium modem bleek niet meer te repareren. Mast en giek zijn gepoetst en glimmen weer als nieuw.
De bakboord Genua lier, die steeds slechter was gaan lopen, heeft een nieuwe aandrijving gekregen. De oude elektromotor hebben we gereviseerd en op reserve gelegd voor als de aandrijving van de stuurboord Genua lier aan vervanging toe is. De Genua, die het 60.000 mijl had volgehouden is vernieuwd. We hebben een nieuwe Code-0 aangeschaft en het grootzeil hadden we al vervangen op onze vorige reis in de Carieb.

Merwedebrug, de A27 bij Gorinchem

Naast het reguliere onderhoud heeft de motor nieuwe verstuivers gekregen en een nieuwe demperplaat. De motor is weer uitgelijnd en de motorsteunen zijn opnieuw vastgezet. De kleppen van de generator zijn gesteld en er is een nieuw uitlaatspruitstuk gemonteerd. Het oude spruitstuk hadden we al eens gerepareerd en was opnieuw gaan lekken. Het buitenlager van de schroefas is vervangen en er zijn nieuwe anodes op de schroef gemonteerd. Op de boegschroef hebben we nieuwe propellers gemonteerd die stiller zouden moeten zijn en meer stuwdruk zouden moeten leveren.
Bij onderhoud en inspectie van de stuurinstallatie bleek de borgring van het onderste lager van het roer gebroken en het lager zelf behoorlijk aangetast door corrosie, voldoende reden om het hele lager te vervangen. Ook hebben we twee afsluiters wegens corrosie vervangen.

Marinus Nijhoffbrug, de A2 over de Waal bij Zaltbommel

In de achterkajuit is de lekkage van een van de patrijspoorten verholpen en hebben we de wegeringen wit laten schilderen, wat de kajuit een wat frissere uitstraling geeft zonder het klassieke karakter aan te tasten. De kachel heeft een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Het koelvermogen van onze diepvries was na 19 jaar trouwe dienst behoorlijk afgenomen. Omdat bijvullen met koelmiddel niet meer hielp hebben we het hele systeem van compressor, condensor en verdamper vervangen.
Toen we het drinkwatersysteem weer op druk probeerden te brengen bleek de elektronische drukregelaar van de pomp defect, werd de druk in de leidingen te hoog en ging het overdrukventiel van de boiler open. We hebben de pomp vervangen door een nieuwe nu met by-pass, die werkt zonder drukregelaar en zonder expansievat. Doet het prima. Verder bleek een van de wastafelkranen te lekken. Kan gebeuren na 19 jaar. We hebben alle drie de wastafelkranen een boord vervangen door nieuw.
Onze bijboot, een Caribe, die 12 jaar met ons mee is gegaan, hebben verkocht en ingeruild voor een nieuwe lichtgewicht aluminium Highfield. Ook het reddingsvlot hebben we verkocht en vervangen door een nieuw vlot in container, gemonteerd aan de achter-preekstoel.

Tenslotte is het doek van de bimini vervangen, zijn de fenderplekken gepolijst en is de hele romp gepoetst. We denken dat Luna Verde er zo weer tegen kan en klaar is voor de volgende reizen in de komende jaren.

Naar de winterberging

Medemblik, maandag 20 december 2021

20211014_090406-COLLAGELuna Verde staat al weer even op de kant. Dinsdag 28 september namen we afscheid van Scheveningen om naar Medemblik te vertrekken.

Fronten wisselden elkaar af met veel buien, wind, en af en toe een rustig dagje. We blijven een paar dagen in Amsterdam in de Sixhaven om vandaar in een keer door te varen naar Medemblik. We laten de boot achterlaten bij de MYS. De mast gaat er af voor een grondige onderhoudsbeurt en we bespreken een lange lijst met werkzaamheden.

Het plan is om Luna Verde weer helemaal in orde te maken voor onze volgende reis. In ieder geval willen we naar warmere streken. Het zuiden van Portugal, de Middellandse zee, de Canarische eilanden staan op het programma. In maart willen we het water in en dan via de  “staande mast route” naar Zaltbommel om vanuit onze nieuwe woonplaats weer te vertrekken.

 

 

Retourtje Vlieland

Amsterdam, vrijdag 1 oktober 2021

Hier dan eindelijk een update uit het log van Luna Verde.

vakantie augustus 2021 smallWe zijn gezellig druk geweest in Zaltbommel en met de boot in Scheveningen.

Het overstortventiel van de boiler was gaan lekken en hebben we vervangen. Uit voorzorg hebben we ook maar eens de drinkwatertanks en het waterleidingsysteem ontsmet.

De watermaker, die we al meer dan een half jaar geleden hadden geconserveerd, hebben we gespoeld en alvast voorzien van antivries. De acculader van de boegschroef accu’s hield ermee op en hebben we vervangen. Ook hebben we de lader voor de startaccu van de generator vervangen. De nieuwe laders zijn veel efficiënter en een stuk slimmer, voorlopig hebben we daar geen omkijken meer aan.

20210804_094327 small (2)Natuurlijk hebben we ook nog een leuke tocht gemaakt. We hebben Nina, Sander met Kaan en Sten vanuit Scheveningen naar hun vakantieadres op Vlieland gebracht. We hadden er een week voor uitgetrokken. Op woensdag 4 augustus vertrokken we uit Scheveningen via IJmuiden naar Amsterdam waar we vastmaken in de Marina. Weinig wind en veel motoruren. Door sterke aangroei in Scheveningen hebben de schroef en de boegschroef het moeilijk. De schroeven worden gelukkig langzaam schoner.

Na een dagje Amsterdam varen we vrijdag 6 augustus naar Enkhuizen waar we afmeren in de Gemeentehaven, om de volgende dag al vroeg om 7:00 uur naar Vlieland te vertrekken. Voor zondag wordt er slecht weer verwacht.

20210806_143314 smallOm half twaalf zijn we door de Lorenzsluis en met gunstig tij zijn we zaterdag al om 16:00 uur in Vlieland. We hebben het best makkelijk. Kaan en Sten staan grote stukken aan het stuurwiel.

De haven van Vlieland is erg vol, maar doordat er vlak voor onze aankomst een paar schepen vertrekken krijgen we een mooi plaatsje. Hier blijven we tot woensdag liggen.

Met z’n tweeën varen we terug naar Scheveningen, via Medemblik waar we een weekje blijven.

Dan ziet het ernaar uit dat de wind naar een zuidwestelijke richting zal gaan draaien. Voor die tijd willen we terug zijn.

20210804_121721 smallWe vertrekken dinsdag 17 augustus  om 17:00 uur naar Enkhuizen waar voor anker gaan. Daar liggen we vlak achter de Maaike Saadet, die we in 2019 op Bermuda ontmoetten, een verrassend weerzien.

De volgende dag vertrekken we heel vroeg. Om 6:00 gaat het anker op, om 6:30 zijn we door het Naviduct, de sluis bij Enkhuizen, om 11:15 door de Oranje sluizen bij Amsterdam en om 14:30 door de kleine sluis bij IJmuiden.

Als we IJmuiden uit varen en de zee op gaan is de wind al behoorlijk naar het westen gedraaid. Over steile golven zeilen we hoog aan de wind naar Scheveningen. Er spoelt behoorlijk wat water over het dek. Dat hebben we al lang niet meer meegemaakt. Om 18:50 meren we moe en voldaan af in Scheveningen.