Vakantie Juni 2021
De Covid-19 pandemie is nog niet voorbij en heel Nederland schijnt het water op te gaan. We verwachten dat het druk zal worden en trekken er daarom al in de maand juni op uit voor een “rondje Nederland”.
Op 1 juni vetrekken we al vroeg uit Scheveningen om met het tij in noordelijke richting te gaan. Het plan is om bij IJmuiden te beslissen of we het Noorzeekanaal op gaan of verder richting Den Helder. Als het zover is blijkt dat we behoorlijk zijn opgeschoten en gemakkelijk met opkomend tij door de Texelstroom kunnen. Dat gaat erg snel en we besluiten meteen maar door te varen naar Den Oever, waar we precies op tijd voor de spits door de Stevinsluis het IJsselmeer op gaan. Om kwart over zes liggen we achter ons anker bij Andijk.
In het weekend daarna doen we mee met de Contest Cup in Medemblik, een gezellige happening, waar we verschillende bekenden tegenkomen. We doen niet mee met de wedstrijd, maar wel met de toertocht.
Het weer is mooi, met weinig wind. Langzaam zeilen we op dinsdag 8 juni van Medemblik in de richting van Kornwerderzand om daar voor anker te gaan en te wachten tot we de volgende ochtend door de sluis het wad op kunnen met de stroom mee richting Harlingen.
Helaas is er dichte mist als we de volgende ochtend opstaan. Wat later dan de bedoeling was gaan we om half tien door de sluis als de mist is opgetrokken en varen motor-zeilend naar Terschelling. Om halfdrie die middag maken we vast in de haven, blijven er vijf dagen, huren fietsen en genieten volop van het waddengevoel.
Het blijft mooi weer met weinig wind uit oostelijke richtingen. Een fraaie gelegenheid om van Terschelling naar Vlieland te varen en daar voor het dorp voor anker te gaan. Na twee dagen gaan op dinsdag 15 juni naar de haven.
Daar beleven we een heel bijzonder weerzien met de Seaquest, de Minor en de Flying Swan, die we voor het eerst tegenkwamen in 2010 toen we tegelijk de Atlantische oceaan overstaken.
Het wordt weer even gezellig. We pakken de draad op alsof er niets veranderd is.
Nog een week blijven we op het altijd weer mooie eiland en vertrekken dinsdag 22 juni terug richting Scheveningen, nu over het wad via Texel. Al om 5 uur maken we los. Om 8 uur passeren we Harlingen en vandaar zeilen we heel snel met het tij mee naar Oudeschild op Texel, waar we om half twaalf binnen lopen. De volgende dag om 8 uur vertrekken we van Texel en na 10 uur varen langs de Hollandse kust maken we voor het einde van de middag weer vast in Scheveningen.
Even stappen in Rotterdam
Scheveningen, 17 mei 2021.
Kleinzoon Sten komt logeren en hij had bedacht dat het wel leuk zou zijn om een eindje te varen. Het wordt een tochtje van Scheveningen naar Rotterdam. Sten stuurt de hele route.
Nooit eerder waren we de Maas op gevaren tussen de drukke scheepvaart door. Best indrukwekkend.
Twee mijl voor de monding melden we ons bij Sector Maasmond op VHF 2 om de rivier op te varen. Eerst moeten we de noordelijke oever volgen, langs de rode tonnen, tot we mogen oversteken bij Sector Rozenburg. Op de motor gaat het verder langs de sectoren Botlek, Eemhaven en Waalhaven tot de sector Maasbruggen waar we vlak voor de Erasmusbrug toestemming vragen om de rivier weer over te steken naar de Veerhaven. Als we naar binnen varen loopt het tij inmiddels al behoorlijk af.
Midden in de haven meren we af. Het is een pracht plek in het hart van Rotterdam. Helaas zijn terrassen, restaurants en musea gesloten in verband met Covid 19, maar in Rotterdam is er ook veel kunst te bewonderen in de publieke ruimte.
Na een dag wandelen door de mooie stad vertrekken we op 13 mei al vroeg met het tij mee weer de Maas af. Op zee gekomen is er voldoende wind om met een slag te zeilen naar Scheveningen, waar we kort na de middag afmeren bij de Jachtclub.
Zomerweer in maart
Scheveningen, 4 april 2021.
Opeens zomerse temperaturen voorspeld. Maandag 29 maart vergeten we Covid-19 eventjes, draaien de thermostaat in Zaltbommel naar laag en nemen de trein naar Scheveningen.
Het worden een paar mooie dagen om ook onze nieuwe genua uit te proberen. De vorige genua, een spectra zeil, had het 60.000 mijl volgehouden met tot het laatste moment een uitstekend profiel, maar begon te veel tekenen van delaminatie te vertonen.
Luna Verde ligt er heel mooi bij. Ze is de winter goed doorgekomen. Met een elektrisch kacheltje om vorstvrij te blijven en de ontvochtiger op 60% relatieve vochtigheid. Op ijs en sneeuw hadden we niet meer gerekend, maar hebben we toch gehad.
Na onze terugtocht vanaf Lanzarote in de zomer vorig jaar, hebben we weinig meer gevaren. Het onderwaterschip is dan ook behoorlijk aangegroeid en met name de schroef wil niet meer op volle toeren komen.
Luna Verde is net te zwaar voor de kraan in Scheveningen, maar bij Seaport Marina in IJmuiden kan ze gemakkelijk gelift worden. Zonder wind en met wat weinig stuwkracht uit de aangegroeide schroef varen we er dinsdag 30 maart naar toe. Het is prachtig warm zonnig weer. Woensdag 31 maart, nog zo’n mooie dag, gaan we om 9:00 uur uit het water. Behalve op de schroef blijkt de aangroei best mee te vallen en de boot is dan ook snel schoon gespoten. We vervangen de zink-anodes en kunnen weer terug het water in. Omdat het nog steeds zo’n mooi weer is, besluiten we meteen weer terug te varen naar Scheveningen, nog steeds zonder wind, maar nu weer met een vlot draaiende schroef. Voor de haven zetten we nog even de zeilen, maar er is helaas te weinig wind om de nieuwe genua goed uit te proberen.
De aller beste wensen voor 2021
Zaltbommel, 31 December 2020
We zijn alweer een half jaar in Nederland. Het is ondanks “Corona” best leuk om meer in de buurt te zijn van familie en vrienden. Uiteraard hebben we bijzonder genoten van de kleinkinderen.
Ons pied-à-terre hebben we verplaatst van Eindhoven naar Zaltbommel, een gezellige vestingstad aan de Waal, meer in het midden van het land
We hebben de hele boot aan kant gemaakt, watermaker en generator geconserveerd en de genua geborgen.
Doordat er koelgas was ontsnapt, werkte een koelkast niet meer. Een van de koppelingen bleek te lekken. Dat kan gebeuren na 5 jaar bijna continu gebruik. Met een nieuwe O-ring en een nieuwe gasvulling doet alles het weer.
De TV, inmiddels ook 5 jaar gebruikt in een zilte omgeving, hebben we vervangen door een nieuwe.
Bij de boiler ging de overdrukklep lekken. De klep bleek bijzonder goed gezekerd te zijn met Loktite. Dat is prima, maar wel moeilijk los te krijgen. Met de nodige moeite is het toch gelukt om de hele inlaatcombinatie van de boiler te vervangen door een nieuwe.
Wat het nieuwe jaar gaat brengen weten we nog niet. Wel hebben we alvast een nieuwe genua besteld. Het model van de oude genua, gemaakt van spectra doek, was na 10 jaar en meer dan 50.00 mijl nog steeds prima, maar het zeil begon op meerdere plaatsen te delamineren. Luna Verde is nu weer helemaal klaar om te vertrekken.
Wij wensen iedereen een beter jaar en blijf gezond.