Even een Update
Texel, maandag 17 aug. 2015
We hebben een jaar genomen om te landen, om ervaringen van de wereldreis te verwerken en te delen met familie en vrienden. Trouwe volgers hebben gezien dat we wel al weer in Amsterdam waren en in Breskens, en in onze thuishaven Scheveningen om te genieten van de zonnige zomerdrukte. Nu zijn we even op Texel voor het waddengevoel. Het regent. Buiten is het koud en binnen is de kachel aan, maar voor komende week zijn weer zomerse temperaturen voorspeld.
Het bootleven bevalt ons nog steeds bijzonder goed. We zijn van plan om volgend jaar opnieuw te vertrekken. Er zijn zoveel mooie plaatsen waar we nog niet waren, dat we weer opnieuw voor een paar jaar inschepen.
Luna Verde is er al helemaal klaar voor. Bij Medemblik Yacht Service (MYS) is ze uitgebreid onder handen genomen en zo hier en daar verbeterd. De romp is overgespoten met AlexSeal in dezelfde donker groene kleur.
Binnen is het lakwerk opgeknapt. De stoffering is vernieuwd en alle hallogeen lampjes zijn vervangen door LED.
Veel apparaten aan boord waren inmiddels 12 jaar oud, ruim 50.000 mijl verder en hadden hun beste tijd gehad. De generator, koelkast, wasmachine en kachel zijn vervangen door nieuw. De ankerlier en de oliemotoren in de hydraulische bediening van genua en grootzeil zijn gereviseerd.
Om de accu’s op pijl te houden als we er niet zijn en als de walstroom mocht uitvallen, hebben we na lang aarzelen toch maar een zonnepaneel van 80W op het kajuit dak geplaatst met een Victron MPPT regelaar. Eigenlijk vinden we zonnepanelen erg lelijk en de boot ontsieren, maar op het kajuit dak valt het paneel nier erg op.
Onze davits hebben we vervangen door elektrische, ook niet echt mooi, maar wel erg praktisch. Ze zijn sterk genoeg om de bijboot met motor en brandstoftank te dragen en steken ver genoeg uit om de bijboot achter het zwemplatform te laten zakken. Het zwemplatform blijft daardoor goed bereikbaar, ook als de bijboot in de davits hangt. We hebben nu ook verlichting op het achterdek, handig als je ’s avonds met de bijboot thuiskomt.
En dan de mast en het tuigwerk. Er waren nog geen tekenen van vermoeidheid, maar we wilden toch geen risico lopen. We hebben al het tuigwerk vervangen. De giek had haarscheurtjes bij het aangrijpingspunt van de neerhouder en is daar nu versterkt. Bovendien is de giek opnieuw gespoten en ziet er nu weer prachtig uit. Toplichten, het gieklicht en de zalinglichten zijn vervangen door LED.
De zeilen zijn nog niet aan vervanging toe. We hebben ze laten regenereren met een chemische behandeling door Red-Gull. North Sails heeft een paar beschadigingen hersteld. Het resultaat is weer verrassend mooi.
Tenslotte is ook de boordcomputer vervangen door een nieuwe, met 17” scherm. We hebben de MaxSea TimeZero Navigator (V2.0.4) erop geïnstalleerd voor navigatie en routering. Het programma is gekoppeld aan het B&G netwerk met de navigatie instrumenten en stuurautomaat, aan de Furuno GPS en radar/plotter en aan de AIS van True Heading. Alle elektronische gegevens gaan via een NMEA buffer en een programmeerbare NMEA multiplexer van Miniplex. Het was even lastig om alle data netjes in en uit de computer te krijgen, maar het werkt weer.
Ons rondje wereld, 2010 – 2014
Terug in Nederland
Eindhoven, maandag 22 september 2014
We zijn al weer 6 weken terug in Nederland en nog steeds een beetje aan het “landen”. We hebben opeens weer een agenda en wat last van ontwenningsverschijnselen.
De aankomst in Scheveningen op 2 augustus was super. Familie en vrienden op de kant met champagne, ballonnen en hapjes en drankjes. We zullen het niet gauw vergeten, net zo min als onze hele reis rond de wereld, 40.000 mijl in ruim vier jaar. Het was een fantastisch avontuur, dat onze verwachtingen ver heeft overtroffen. We houden blijvende herinneringen aan de geweldige natuur, de rijkdom aan culturen, al die boeiende mensen en vrienden, met wie we allerlei plezierige en droevige dingen hebben beleefd. De aarde lijkt een stukje kleiner geworden.
De boot is nu op de werf in Medemblik voor een refit, een grote onderhoudsbeurt en wat aanpassingen, die het reizen met Luna Verde nog aangenamer moeten maken. We zijn nog lang niet uitgezeild. Volgend voorjaar willen we weer vertrekken voor een jaar of vijf. Waar de reis dan naar toe gaat weten we nog niet, Suriname? Cuba? New York? Griekenland? Turkije? …, maar we zullen iedereen vanaf deze plek op de hoogte houden.
Terug naar Scheveningen
Nieuwpoort, donderdag 24 juli 2014
Op 2 augustus willen we in Scheveningen zijn. We hebben dus nog even de tijd.
We waren al op 8 juli aangekomen in Falmouth en we zijn er een week gebleven. We ontmoetten er de bemanning van de Blue Finn. Ook Seaquest en Anna Sophia waren van de partij. De nodige reparaties werden weer uitgevoerd en we hadden een heel gezellige tijd met elkaar.
Gastvrij werden we onthaald door Mark en Helen van de Marita III. We hadden hen ontmoet in 2012. We delen veel leuke herinneringen aan prachtige eilanden in de Stille Oceaan,
maar ook aan een haast onhoudbaar hoge deining op onze ankerplaats bij Rarotonga en aan de steeds maar langer wordende lijst van technische projecten. Helen en Mark wonen in Flushing (van ons Vlissingen) vlak bij Falmouth en hebben de boot nu voor het huis aan een mooring liggen. Mooier kan je het haast niet voorstellen. We maakten met elkaar een wandeling door de omgeving en genoten van het prachtige Cornwall.
Op 15 juli, de verjaardag van Thijs, hadden we een feestelijke “koffie” met een echte “Cornwal birthday cake” en veel gezelligheid met de Seaquest, Anna Sophia en Marita III. De dag er na vertrokken we naar Lymington, aan de Solent bij het Isle of Wight, een tocht van 24 uur.
Veel vakanties voeren we vanuit Nederland naar de Solent en weer terug. Toen de “Needles” opdoemden uit de nevel, gaf dat een gevoel van thuiskomen.
Hier in Lymington gaan we allemaal onze eigen weg. De Blue Finn gaat als eerste richting Nederland. Wij gaan samen met de Anna Sophia naar Dover. De Seaquest blijft nog even in de Solent.
Met een gezellig etentje gaan hier dan toch de wegen van de Seaquest en Luna Verde uit elkaar. In vier bijzondere jaren is er een hechte vriendschap ontstaan.
Met Jan en Annelies van de Anna Sophia gaan we 20 juli uit Lymington via Dover naar Nieuwpoort. Bij wijze van afscheid van Engeland laten we ons de fish en chips in Dover uitstekend smaken.
In Nieuwpoort worden we verrast met een koninklijke ontvangst door Martine en Willem van de Flying Swan. Ze hebben al een ligplaats voor ons geregeld.
Samen met de Anna Sophia is het weer een avond van herinneringen ophalen, mosselen eten en afscheid nemen. Onverwacht zien we hier ook Klaas en Lies, die met de Spirit of Ahra op vakantie zijn. We hebben veel bij te praten.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


