Van Olhao naar Rabat
Rabat, dinsdag 19 september 2017.
Zondag ochtend vroeg zijn we met laag water vertrokken uit Ria Formosa. Het plan is om maandag voor het donker in Rabat te zijn. Uitgezwaaid door Jaap en Alie van de Bull varen de Ria uit. De verwachting is windkracht 4 uit N-NO en vrijwel geen wind voor de Marokkaanse kust. We sturen daarom eerst zuidelijk en zullen het laaste stuk naar Rabat op de motor moeten doen. De tocht wordt idyllisch. Met een vaartje van 7-8 knopen gaan we over een redelijk vlakke zee. Tegen onze gewoonte besluiten we om de code-zero, onze licht-weer-genua, ook in de nacht te laten staan en je zult zien dat dan de wind toch nog toe neemt tot 20 knopen. Het gaat allemaal goed en lekker snel. Voordat het licht wordt besluiten we te gijpen en de koers te verleggen naar Rabat en dan zijn we uiteindelijk toch nog in het donker bezig om de code-zero er af te halen en het zeil weer aan dek te bergen.
Net als we weer op koers liggen, blijken we een grote constellatie van verbonden schepen te kruisen, die bovendien een kabel slepen. Over de radio worden we dringend verzocht om minstens 7 mijl afstand te houden. Dat vinden we wel erg veel, maar er zit niets anders op dan op te loeven en pas af te vallen als we er ruim voorbij zijn.
Zoals verwacht is er geen wind meer als we de kust van Marokko naderen en doen we het laatste stuk op de motor. Met laag water en net voordat het donker wordt bereiken we de monding van de Bou Regreg, de rivier waar Rabat aan ligt. Onze komst hadden we een uur voor verwachtte aankomst telefonisch aangekondigd en er ligt al een bootje te wachten om ons tussen de ondieptes door te loodsen.
Hoewel het niet waait, staat er een geweldige deining, die de rivier in loopt. We volgen ons loodsbootje nauwkeurig. We surfen van een golf af als we over de hoogste drempel gaan en meten een diepte van 50 cm onder de kiel. Daarna wordt het dieper en een stuk rustiger. Op aanwijzingen van onze loods meren we af voor het kantoor van de politie, de douane en de immigratie, die meteen aan boord komen. Iedereen is bijzonder vriendelijk en behulpzaam en het invullen van de talloze formuleren verloopt vlot. Met een half uur is alles klaar en kunnen we doorvaren naar de marina. Over de grond hebben we dan 230 mijl afgelegd.