Huahine

Fare, Huahine, vrijdag 11 mei 2012

Huahine ligt 90 mijl ten noord-westen van Tahiti. Vanaf Moorea is het 86 mijl. Omdat we bij daglicht willen aankomen vertrekken we vlak voor het donker om ongeveer 5 uur. Samen met de Seaquest. Het wordt een hele mooi nacht. De hemel is helder en er waait een wind van 15 knopen uit het oosten. De maan komt net op als we om middernacht wisselen van wacht. Als om 6 uur de zon zich laat zien, hebben we net de Avamoa pas bereik. Daar gaan we door het rif en ankeren bij het dorp Fare.

Anders dan op Tahiti is er op Huahine maar een resort. De tijd is er een beetje stil blijven staan. Het caffee Temara snackbar, bij de dinghy steiger,  is precies zoals beschreven in onze cruising guide uit 1985. We bestellen er een “pression” . Die smaakt uitstekend. Dan worden we overvallen door een stortbui. Als die over is gaan we terug naar de boot en zijn daar net voor het donker. Morgen verder naar Raiatea

Moorea

Moorea, donderdag 10 mei, 2012

Gisteren om 11 uur met een volle dieseltank heerlijk relaxed vertrokken op weg naar de benedenwindse eilanden van Tahiti. Moorea is het eerste eiland. Ruige rotsen, bedekt met alle kleuren groen en omzoomd met een rif, waarachter een lagune met wit palmenstrand. Het ligt op 15 mijl varen. Het waait niet meer dus het wordt een stukje motoren over een stevige deining.  Mooie gelegenheid om weer in te slingeren.

Achter het eiland passeren we Cooks Baai, waar Thijs al is geweest met Corry en Michiel. Nu varen we verder en gaan we door de Tareu Pas de Opunohu Baai in. In de noord-west hoek ligt achter het rif het dorpje Papetoa. We varen er langs. Het ziet er niet zo aantrekkelijk uit. Geen boot voor anker en geen mens te zien. In de noord-oost hoek liggen al een paar jachten. We ankeren daar in wit zand op 7 meter diepte voor een park-achtig strandje. Het water is er glashelder. Prima plek om een dagje te blijven.

Weer terug op Tahiti

Tahiti, Papeete, 8 mei 2012

Het was een hele mooie bruiloft van Arno en Bregtje. Thijs is meteen terug gevlogen met twee tassen vol reserveonderdelen. Pompen voor de watermaker, een nieuwe drinkwater pomp, filters, scharnieren, bouten, en een nieuwe thermoskan voor thee. Helaas blijkt bij aankomst op Tahiti de bagage in Parijs te zijn achtergebleven. Voor niks een uur bij de bagageband gewacht, maar wel twee dagen vrij van klussen tot de spullen er zijn.

Thijs vaart met Corry en Michiel naar Moorea, 15 mijl van Tahiti. Ze maken een fraaie wandeling langs de “Route des Ananas”. Daarna weer terug om op tijd in Papeete te zijn voor het feestje van de ARC, opgeluisterd door een polynesische dansgroep.

De volgende dag regent het zonder ophouden. Met de bus maken we een excursie langs de enige autoweg die er is en die rond het eiland loopt. Ondanks de regen wordt het een boeiende trip, vooral door onze gids, die op Tahiti opgroeide. Ze vertelt niet alleen over de rituelen van haar voorouders, maar ook over de huidige alcohol en drugs problemen op het eiland.

Dan nemen we afscheid van Michiel en Corry. Met de Seaquest crew wordt dat een hele vrolijke gebeurtenis, die we niet snel zullen vergeten.

De reparaties gaan voorspoedig en al snel doet de watermaker het weer en ook het drinkwatersysteem. Buiskap en bimini gaan eraf voor een grondige schoonmaakbeurt. Met nieuwe scharnieren blijft het voor-luik nu weer vanzelf openstaan en het deurtje van de buitendouche kan ook weer open en dicht. Met wat hulp lukt het ook om een paar kromme bouten uit de giekneerhouder te krijgen en te vervangen door nieuwe.
De verdamper van de koelkast blijkt verstopt, maar kan gelukkig worden doorgeblazen. Hij doet het weer prima met wat nieuw gas. Inmiddels is ook de diepvries er mee opgehouden.  Ook daar moet het gas worden bijgevuld en dan doet alles het weer.

Als Wilma aan boord komt, beginnen we de voorraden weer aan te vullen. Dat gaat hier goed met een grote “Carrefour” in de buurt. Ook maken we nog een kleedje voor de dieseltanks aan dek.

We staan vroeg op. Het wordt hier om 6 uur licht. Dan is het nog een beetje koel. Ongeveer 24 graden. Er is al veel bedrijvigheid. De stalletjes langs de weg zijn al gevuld. Dames op weg naar hun werk hebben een bloemetje achter het oor. We genieten van de vrolijke ochtend drukte.

.

.

Tahiti

Tahiti, donderdag 5 april 2012

De wind is dan toch nog gekomen. Wisselend en met veel buien. Dat heeft ons goed bezig gehouden. Gelukkig kunnen we snel reven en weer ont-reven. Na de laatste bui hebben we het rif er maar in laten zitten om wat langzamer te varen en pas na het donker op Tahiti aan te komen.

In de opkomende zon ziet Tahiti er geweldig uit. Na ruim 5 dagen en 775 mijl varen liggen we nu in Marina Taina. Prima plek om de boot weer eens goed schoon te maken. Kalk en zout hebben zich stevig vastgezet op de romp en het roestvrijstaal moet ook weer eens nodig opgepoetst worden. Met een mengsel van azijn en vaatwasmiddel en langdurig poetsen krijgen we in twee dagen alles weer als nieuw. Daarna is het goed snorkelen met de bijboot bij het rif. Het is er erg mooi.

Tahiti is helemaal Frankrijk. Alles is er te krijgen. Naast de marina op 10 minuten lopen ligt een grote “Carrefour” met een uitgebreide food en non-food afdeling. Alles komt uit Frankrijk of Amerika behalve het brood dat elk uur vers wordt aangevuld.

Het is een kwartiertje met de bus naar Papeete. We maken een stadswandeling en bezoeken de “Marche” met groente, fruit, vlees, vis en souveniers. In het Vaima Centre, met winkels, restaurants, internet cafe en reisbureau’s lunchen we bij “Le Retro” met uitzicht over de haven.
Een hoogtepunt is de “Place Vaiete” waar we eten bij een van de vele “roulottes”: caravans waar piza’s, hamburgers, crepes en veel meer lekkernijen worden bereid en geserveerd op klaptafeltjes met tuinstoelen.

We gaan opruimen en inpakken. Vrijdag vertrekken Thijs en Wilma naar Nederland voor de bruiloft van Bregtje en Arno. Michiel zal op de boot passen.